מה עושה מנתחת התנהגות?

עד היום, אם תשאלו את אמא שלי, כנראה שתקבלו תשובה בנוסח “פסיכולוגית”… אם תשאלו מכרות שלי או שכנות כנראה שיאמרו לכם “זה כמו סופר נני מהטלוויזיה..”

אם תשאלו אותי, זה מאד פשוט: ההתמחות שלי היא בקידום ילדים עם אוטיזם בגיל הרך, בניית תכניות טיפול  והנחיית שילוב.

הנחיית תכניות טיפול ביתיות לילדים עם אוטיזם:

בשלב ראשון:

  • תהליך הכרות מעמיק עם הילד ובני משפחתו באמצעות ראיון/שאלון/תצפיות בבית ו/או במסגרת החינוכית.
  • סיוע באיתור צוות תרפיסטיות לעבודה ישירה עם הילד במסגרת התכנית
  • הערכת יכולות וקשיים ואינטגרציה של כל המידע שנאסף לשם בניית תכנית טיפול פרטנית הכוללת מטרות ספציפיות ללימוד הילד בכל תחום רלוונטי עבורו (חברתי, תקשורתי, שפתי, קוגניטיבי, עצמאות וכישורי חיים)
  • הכשרה תיאורטית ומעשית של הצוות המטפל לפני תחילת העבודה עם הילד.

בהמשך:

  • ניהול הצוות: פיקוח על יישום התכנית כולל איסוף נתונים כתובים אודות מהלך הטיפול וליווי שוטף באמצעות פלא’ ו/או מייל.
  •  קיום ישיבות הדרכה קבועות בנוכחות הצוות ואחד ההורים לצרכי הדרכה שוטפת,  קבלת פידבק מהשטח , הערכה והתאמת התכנית הטיפולית וקידום הילד.
  • לקידום התכנית והדרכה שוטפת של הצוות
  • הדרכות הורים פרטניות לפי הצורך (להכללה ויישום הגישה הטיפולית ו/או המיומנויות אשר הילד לומד במסגרת הטיפול לחיי היום יום ו/או להתמודדות עם קשיים ודילמות בהתנהלות מול הילד בחיי היום יום).
  • תצפיות קבועות במסגרת הטיפול לשם הערכת התקדמות הילד ומתן משוב לצוות
  • שיתוף פעולה ושמירה על קשר ותיאום עם גורמים מקצועיים נוספים המטפלים בילד (כגון מרב”ע, קלינאית תקשורת, גננת/מורה, קבוצה חברתית/חוג )
  • מתן ייעוץ: חשיבה רחבה על צרכי הילד וטובתו, מתן המלצות על המשך טיפול וקידום בעתיד, ייעוץ לגבי טיפולים נוספים אשר עשויים לתרום לילד, תמיכה רגשית ו/או כל נושא אחר לפי הצורך.

הנחיית שילוב במסגרת החינוכית:

בשלב ראשון:

  • תהליך הכרות מעמיק עם הילד ובני משפחתו באמצעות ראיון/שאלון/תצפיות בבית ו/או במסגרת החינוכית
  • סיוע באיתור, גיוס והכשרה ראשונית של משלבות אשר יתאימו לעבודה עם הילד במסגרת החינוכית במטרה לקדמו בהתאם ליעדים בתכנית האישית.
  • יצירת קשר עם הגננת/מורה וקבלת מידע אודות הילד
  • הערכת יכולות וקשיים במסגרת החינוכית ואינטגרציה של כל המידע שנאסף לשם בניית תכנית שילוב בהתאמה לצרכי הילד: שילוב מלא/שילוב חלקי/שילוב סמוי

בהמשך:

  • ניהול הצוות: ליווי שוטף ופיקוח על יישום התכנית כולל קבלת דוחות שילוב יום יומיים מהמשלבות וליווי שוטף באמצעות פלא’ ו/או מייל.
  • קיום ישיבות הדרכה קבועות בנוכחות הצוות ואחד ההורים לצרכי הדרכת המשלבות, קבלת פידבק מההורים , הערכת תכנית השילוב והתקדמות הילד.
  • שמירה על קשר שוטף עם הצוות במסגרת החינוכית: קיום פגישות סדירות לאורך השנה לצרכי הדרכה ו/או העברת אינפורמציה אודות התקדמות הילד.
  • תצפיות קבועות על השילוב במסגרת החינוכית לשם הערכת התקדמות הילד ומתן משוב לצוות
  • שיתוף פעולה ושמירה על קשר ותיאום עם גורמים מקצועיים נוספים המטפלים בילד (כגון מרב”ע, קלינאית תקשורת, גננת/מורה, מדריכים קבוצה חברתית/חוג )
  • מתן ייעוץ : חשיבה רחבה על צרכי הילד וטובתו, ייעוץ לגבי השמה במסגרות המשך וסוג הסיוע העתידי המומלץ לילד, ייעוץ לגבי טיפולים נוספים אשר עשויים לתרום לילד, תמיכה רגשית ו/או כל נושא אחר לפי הצורך.

ייעוץ חד פעמי:

שירותי ייעוץ לתכניות טיפול קיימות

לצרכי רענון התכנית, חשיבה משותפת וקבלת חוות דעת ונקודת מבט נוספת: האם התכנית עונה על צרכי הילד, מה עוד ניתן וכדאי ללמד את הילד, התאמת טכניקות הלמידה לילד,אילו שינויים ניתן לעשות בתכנית? על מה ניתן לוותר? לאילו כיווני טיפול נוספים ניתן לפנות?

הערכה חד פעמית:

להורים המעוניינים בקבלת חוות דעת והערכת הקשיים והיכולות של הילד ו/או חוות דעת לגבי כיווני המשך. ההערכה כוללת קבלת מידע ראשוני ותצפית בילד במסגרת החינוכית/בסביבת הבית ולאחר מכן פגישת ייעוץ להסבר הממצאים, מתן המלצות ומענה על שאלות. יינתן דוח מפורט בכתב.

ייעוץ למנתחי/ות התנהגות:

ייעוץ מתמשך או חד פעמי במגוון נושאים הקשורים בהנחיית הטיפול ההתנהגותי: כיצד לבנות תכנית טיפול מקיפה ומותאמת לצרכי הילד, ניהול צוות, התנהלות מול הורים, דילמות אתיות, הפנייה למקורות מידע מקצועיים או גורמי טיפול רלוונטיים, תמיכה רגשית ועוד.