אתם בתהליך אבחון לילד שלכם? אתם לא לבד. הדרך עלולה להרגיש מורכבת, אבל יש פתרון יעיל שיכול להיות עבורכם נקודת מפנה משמעותית – תכנית טיפול פרטית בהנחיית מומחית לגיל הרך.

כשילד מקבל אבחון של עיכוב התפתחותי, שפתי או קשיי תקשורת, השאלה הראשונה שעולה אצל ההורה היא: “מה עכשיו?”.. קריאה ברשת חושפת את ההורה לאפשרויות הטיפול הנפוצות – גן מיוחד, מרפאה בעיסוק, קלינאית תקשורת וכן הלאה. חשוב לדעת! יש פתרון נוסף, פחות מוכר אך יעיל במיוחד, שיכול לשנות לחלוטין את מסלול ההתפתחות של הילד שלכם.

מה זה תכנית ביתית

תכנית טיפול ביתית היא מערך טיפולי אינטנסיבי ומותאם אישית, שבו צוות מטפלים מגיע עד הבית ומקדם את הילד בסביבה הטבעית שלו. בניגוד לטיפולים הקונבנציונליים בקופות החולים או במסגרות ציבוריות, כאן מדובר בטיפול פרטי המתמקד ב-100% מהזמן ותשומת הלב בילד אחד בלבד.

מנתחת התנהגות מומחית לגיל הרך מובילה את התכנית ומדריכה את הצוות, תוך מעקב צמוד אחר התקדמות הילד. התכנית מיועדת לצמצום פערים התפתחותיים והקניית מיומנויות בכל תחומי ההתפתחות – שפה ותקשורת, חברתיות ומשחק, קוגניציה, עצמאות וכישורי חיים – הכל תחת קורת גג אחת, בבית שלכם. תהליך הקמת התוכנית מתחיל באיתור מנחה לטיפול, אשת מקצוע שמומחית בהנחיית תוכניות טיפול לגיל הרך, אשר עוזרת לגייס את הצוות המטפל הטוב ביותר ומבצעת תצפית והערכת התפתחות הילד במטרה לבנות עבורו את התוכנית האישית המתאימה.

מה עושים בתכנית טיפול ביתית

תכניות הטיפול הביתיות בד”כ יכללו מספר רב של שעות טיפול לאורך השבוע, למשל- 4 טיפולים בשבוע למשך שעתיים וחצי כל טיפול. צוות המטפלות מגיע לבית הילד על מנת ללמד אותו לפי לוז הטיפול שנקבע והלמידה מתחילה! עיקר העבודה בפועל מיועד לקידום התפתחות הילד באמצעות משחק ולמידה מזדמנת, טכניקה שצמחה בשדה ניתוח התנהגות יישומי ונועדה ללמד את הילד מיומנויות בסביבה הטבעית שלו באמצעות חומרי למידה יומיומיים ופעילויות מועדפות. תכניות הטיפול הביתיות כוללות לרוב את שתי סביבות החיים המרכזיות של הילד: בית וגן. בבית עיקר הטיפול יהיה בלמידה פרטנית “אחד על אחד” כדי לצמצם פערי התפתחות. בגן המיקוד יהיה בעיקר בתחום השילוב החברתי, משחק ואינטראקציה עם בני הגיל והמטפלות (משלבות) יעזרו לילד לקחת חלק בפעילויות ובאינטראקציות בגן.

המיומנויות שהילד לומד במסגרת התכנית מקיפות את כל אבני הדך המשמעותיות בגיל הרך, כולל-

פיתוח תקשורת דרך עידוד הפקות קוליות וגם תקשורת לא מילולית דרך משחק ופעילות שהילד אוהב, פיתוח מיומנויות חברתיות באמצעות אינטראקציות טבעיות, הרחבת אוצר מילים ויכולות הבעה במצבי חיים אמיתיים ועוד.

פיתוח כישורי חיים תואמי גיל, כמו אכילה עצמאית וישיבה ליד שולחן, משחק עצמאי ופעילויות פנאי, יכולת לפתרון בעיות, גמילה מטיטולים.

פיתוח קוגניטיבי והקניית תכנים דרך הקראת סיפורים, עבודה עם תמונות וכרטיסיות ומגוון משחקים.

פיתוח חברתיות, כולל הרחבת רפרטואר המשחק והיכולת לשחק ביחד, תחילה עם מבור ובהמשך עם חברים, למידת קודים חברתיים וכללים דרך אינטראקציה הדדית, גמישות, הדדיות ועוד.

הטיפול בתוכנית הביתית מבוסס על למידה דרך הצלחה, כאשר כל מטרה מפורקת לצעדים קטנים ופשוטים, המאפשרים לילד להצליח ולרכוש בהדרגה מיומנות אחר מיומנות ולבנות ביטחון עצמי.

כמה זמן נמשכת התכנית?

התכנית נמשכת בדרך כלל בין שנה לשלוש שנים, בהתאם לגיל הילד, היקף הפערים ההתפתחותיים שלו וכמות המיומנויות שנרצה ללמד אותו. יחד עם זאת, ישנם ילדים שלאחר חצי שנה של טיפול פרטי עושים קפיצה משמעותית בהתפתחות ומסיימים את התכנית! יש לזכור, כל ילד הוא שונה והמטרה היא להקנות לילד את הכלים האינדיבידואליים שהוא זקוק להם לצורך התנהלות בסביבה ומיצוי הפוטנציאל האישי שלו.

מה התוצאות של התוכנית?

מחקרים מראים שהשנים המוקדמות מהוות חלון הזדמנויות חשוב ביותר לטיפול – ככל שמקדימים טיפול ותמיכה מקצועיים, כך ניתן להשפיע ולשפר באופן משמעותי את איכות החיים. נמצאה אפקטיביות גבוהה במיוחד לתכניות הטיפול הביתיות ומשפחות רבות מעידות על שיפור גדול בהתפתחות הילד וביכולת שלו להתחבר לעולם ולהשתלב בסביבה בעקבות הטיפול.

תוכניות הטיפול הפרטיות מסייעות לילד להשיג את אבני הדרך החשובות ורבים מהילדים המטופלים בגיל צעיר מפתחים יכולות תקשורת משופרות, כולל הבעה מילולית וחברתית. ילדים שלא דיברו מתחילים לפתח שפה, וילדים עם שפה מוגבלת מרחיבים משמעותית את יכולותיהם. הילדים לומדים מיומנויות יומיומיות חיוניות ומסוגלים לעצמאות רבה יותר – החל מאכילה עצמאית, גמילה מחיתולים, שיפור בהרגלי שינה ופיתוח תחומי עניין ויכולת להעסקה עצמית. כל אלה משפרים עד מאד את איכות החיים של הילד והמשפחה, את היכולת שלו להשתלב בגן ובבית הספר ולרכוש חברים ותורמים לפיתוח דימוי עצמי חיובי.

למה תכנית ביתית ולא טיפול במסגרת ציבורית?

יש מטפלים וטיפולים יעילים גם במסגרת הציבורית, אבל היתרונות בתכנית הפרטית רבים. ראשית, כמות שעות הטיפול והאפשרות לבחור אישית את המטפלים הטובים ביותר הם פקטור חשוב.

שנית, תוכנית הטיפול הפרטית נתפרת אישית לצרכיו של הילד ומשתנה בהתאם להתקדמותו. מעורבות ההורים בתוכנית הזו גבוהה יותר, ההורים לוקחים חלק בישיבות צוות ובשיח מקצועי ומקבלים הדרכות אישיות, מה שתורם להתקדמות ולהכללת הנלמד לכל הסביבות.

מבחינה כלכלית מדובר בהשקעה כספית משמעותית, אך כאשר משקללים עלות מול תועלת לטווח ארוך ההשקעה משתלמת.

חשוב לזכור כי בגיל הרך יש חלון ההזדמנויות קריטי ביותר. כל שנה של דחיית טיפול היא שנה מבוזבזת שלא תחזור והמחקרים מראים שטיפול אינטנסיבי בגילאים 1-4 שנים יכול להשיג תוצאות שלא ניתן להשיג בגילאים מאוחרים יותר.

מה אומרות המשפחות על תכנית פרטית?

משפחות רבות מעידות שהתכנית לא רק שינתה את חיי הילד אלא את חיי המשפחה כולה. ההורים רוכשים כלים, האחים מקבלים יותר תשומת לב, והמתח והלחץ במשפחה יורדים משמעותית. ככל שתפקוד הילד משתפר תחושת הרווחה עולה וכך גם איכות החיים של המשפחה.

“התכנית הפרטית הצילה אותנו”, מספרת איילת, אמא לבן בן 4: “הבן שלי היה לגמרי סגור, לא דיבר, לא הסתכל בעיניים. אחרי שנתיים של תכנית ביתית הוא נכנס לגן רגיל וכמעט אי אפשר להבחין שהיו לו קשיים.”

רועי, אבא לבת בת 3, מספר: “בהתחלה הססנו בגלל העלות, אבל כשראינו את השינוי אחרי חודשיים הבנו שזו ההשקעה הכי חשובה שעשינו בחיים. הבת שלנו משתלבת נהדר ומנתחת ההתנהגות שליוותה אותנו נתנה לנו כלים לכל החיים.”

החלטה שמשנה חיים

אבחון בגיל הרך אינו גזר דין. בעולם של היום קיימים כלים וטכנולוגיות טיפוליות שיכולים לשנות לחלוטין את המסלול. תכנית טיפול פרטית בהנחיית מנתחת התנהגות מומחית לגיל הרך היא אחד הכלים החזקים והמבוססים ביותר, גם אם דורש השקעה כלכלית ורגשית משמעותית- ההשקעה בהחלט משתלמת לטווח הרחוק.

ההחלטה על השתתפות בתכנית כזו צריכה להתקבל תוך התייעצות עם מומחים, הערכת המצב הכלכלי של המשפחה והבנת הצרכים הייחודיים של הילד ויכולות המשפחה. אך מה שבטוח הוא שבגיל הרך – כל יום נחשב.המסר החשוב ביותר: אל תוותרו. יש פתרונות מבוססי מחקר, יש תקווה, ויש דרכים לשנות את העתיד!