איש חכם אמר פעם “את כל מה שאני צריך לדעת כבר למדתי בגן”.. קראו לו רוברט פולגום, והוא כנראה צדק.

בין אם הנך הורה אשר קיבל החלטה לשלב את ילדו במערכת החינוך ולגייס לשם כך מנחה וצוות משלבות, ובין אם הנך משלב/ת או מנתח/ת התנהגות שתפקידו להנחות תכנית  שילוב לילד עם קשיי תקשורת, הנה כמה נקודות למחשבה לגבי שילוב ילד עם ASD בגן

טיפים לשילוב ילד עם ASD בגן:

מלאכת הנחיית השילוב בגן הילדים היא מרתקת, מספקת ומאתגרת כאחד: הזמן קצר, המלאכה מרובה, המשלבת מבולבלת, הגננת מתבוננת, ההורים בציפייה והילד המשולב? מה יהיה עם הילד?…

מנתחת ההתנהגות מנצחת על כל התזמורת המופלאה הזו… קבלו כמה עצות שימושיות שיעזרו לכם/ן ולילד לנצח.

  • חוקי הרכוש של ילדים: שננו לעצמכם/ן היטב את “חוקי הרכוש” של הילדים.

זכרו כי הילד המשולב הוא קודם כל ילד. ולכן- אין צורך להחמיר איתו! מותר לו לפעמים גם כן לחטוף, לפרק, לבכות, להרביץ ואפילו לקבל מכה מילד אחר.. במסגרת השילוב אנו אמנם בוחנים אותו בזכוכית מגדלת במטרה לסייע לו להשתלב, אך רצוי מדי פעם להתבונן גם על שאר הילדים אשר סביבו בכדי להבין איך ילדים מתנהגים, לטוב ולרע ולאפשר גם לו להיות כשאר הילדים.

  •  התאימו את תכנית השילוב של הילד לסביבת הגן: לא רק צרכי הילד אלא גם צרכי המערכת

חשוב לוודא כי גם המטרות בתכנית השילוב של הילד וגם אופן העבודה וההנחיות הניתנות למשלבות – כל אלה מותאמים לא רק לפרופיל האישי של הילד ולקשייו אלא גם לסביבת הגן: לסדר היום, האופן שבו הגן מתנהל והעדפות הגננת. לעתים נעדיף אפילו לוותר על הקניית מיומנות ספציפית לילד בסביבת הגן למרות שזה הצורך שלו- ובמקום זה ללמד את המיומנות בסביבת הבית. כדאי לשאוף לכך שמרבית המטרות הפרטניות בתכנית השילוב של הילד יתאימו לא רק לצרכיו ולקשייו אלא גם לנעשה בגן.

  •  עבודה פרטנית בסביבת הגן: למידה בקבוצה קטנה

במידה ובכל זאת עולה צורך לעבודה פרטנית לשם הקניית מיומנויות חברתיות שאינן מתאימות להקניה בסביבה הביתית, כדאי לכוון ללמידה בקבוצה קטנה: נרצה לשאוף ללמד את הילד להשתלב במסגרת למידה קבוצתית ולא ירק יחידנית, מעבר ממצבי למידה “אחד על אחד” בסביבה סטרילית ללמידה בקבוצה בגן. בין אם דרך משחק מובנה עם עוד חבר בהדרכת המשלבת ובין אם בקבוצה של 2-3 ילדים נוספים. כדאי להקדיש מחשבה לבחירת ילדים מתאימים לקבוצה, בחירת הפעילות המתאימה לצורך הקניית המיומנות הנבחרת, מתן סיוע מתאים ועידוד מקסימום אינטראקציה בין הילדים במהלך הפעילות.

  •  תווך ממבוגר מול התנהלות עצמאית של הילד: לא לשכוח לאזן בין השניים

כמובן שכולנו נמצאים בגן על מנת לסייע לילד/ה המשולב ולקדם את השתלבותו בסביבת הגן. נרצה לתת סיוע, עזרה ותמיכה במקומות שבהם לילד יש צורך בכך, אך לא פחות חשוב להיות מודעים לכך שסיוע עשוי ליצור תלות, ולכן נבחן בכל עת כיצד ניתן להדהות/להסיר אותו ברגע שאפשר על מנת לעודד עצמאות.

  •  למידה באמצעות המשלבת או למידה מהגננת: לא לשכוח לאזן בין השניים

המשלבות תהפוכנה עם הזמן לנשות מקצוע מיומנות בשילוב ותפתחנה הבנה מעמיקה לגבי מהות הלקות ודרכי הסיוע. יחד עם זאת, חשוב לאפשר לילד המשולב ללמוד מהסביבה ומהגננת בגן ולא רק מהמשלבות..

  • למידה מתוך הצלחות או למידה מטעויות: גם ההתנסות חשובה

הסיוע לילד המשולב צריך להינתן בחכמה. חשוב  שהילד המשולב יחווה הצלחות, ייהנה מהשהות בגן ומקשר חיובי עם בני גילו. לא פחות חשוב-  שיוכל לחוות  ולהתנסות בגן ככל יכולתו. אין מה לפחד מהתנסות בחוויות שליליות ולמידה מטעויות – גם התנסויות כאלה חשובות להתפתחות התקינה!

ולא פחות חשוב- מומלץ להיעזר באיש מקצוע ולפנות למנתח/ת התנהגות המתמחה בהנחיית תכניות שילוב. תפקיד מנתח התנהגות בהובלת השילוב הנו קריטי!