מה חשוב בניית תכנית ABA לילד?

  • הכימיה עם מנחה הטיפול! תכנית טיפול ביתית מתקיימת בתוך בית המשפחה ו/או המסגרת החינוכית של הילד ודורשת בסיס של אמון ושיתוף פעולה משמעותי בין מנתחת התנהגות לילדים לבין הורי הילד המטופל. ולכן, בניית תכנית ABA מחייבת לקיים פגישה מקדימה בין המנחה המיועד/ת להורים טרם קבלת ההחלטה על עבודה משותפת.  אין סיבה להסתפק רק בהתרשמות דרך שיחת טלפון אלא לכוון להתרשמות אישית הדדית מעבר לניסיון המקצועי והשכלה רלוונטית של המנחה המיועד/ת. חשוב לוודא שיש כימייה בין ההורים למנחה, שישנה תחושה נעימה ותקשורת פתוחה וקולחת וכי מתאים להתחיל בתהליך של עבודה משותפת.
  • בחירה חכמה של צוות התרפיסטים/יות: יש חשיבות רבה לבחירת התרפיסטיות אשר תעבודנה פרטנית עם הילד כאשר בונים תכנית. בחירת אנשי הצוות איננה תהליך פשוט וכוללת שילוב של התרשמות ראשונית מהמועמד/ת וקורות החיים שלו/ה והרבה הסתמכות על תחושת בטן.. יחד עם זאת, מניסיוני, אלה מבין התרפיסטיות אשר גילו את היכולות הגבוהות יותר בעבודתן ביחס לאחרות היו ברובן: בנות אינטליגנטיות, בעלות “ראש גדול” ויכולת למידה ויישום גבוהות, גישה וחיבור לילדים, מוסר עבודה גבוה, רצון ללמד והנאה ממהלך העבודה. כבר בשלב הריאיון תמיד אנסה לאתר את אותן הבנות אשר הפנים שלהן מאירות כשהן מביטות על הילד או משחקות איתו  (כדאי להתרשם מהאינטראקציה של המועמד/ת עם הילד עוד לפני קבלת הדרכה) ולבסוף- לעולם לא מזיק לבקש טלפונים של ממליצים ולשוחח עמם.
  • מעורבות הורית בטיפול:  לילד המטופל יש רק אבא אחד ואמא אחת (לרובם לפחות..  :  ) והם מהווים את הדמויות המשמעותיות המטפלות בילד מדי יום. שום טיפול מוצלח או גורם מקצועי לא יכול להחליף את אבא ואמא! מעורבות ההורים במערך הטיפול הכולל בילד הנה משמעותית ואפילו קריטית להמשך התפתחותו, צמיחתו ובריאותו! מעורבות ההורים בבניית תכנית ABA של הילד הכרחית בעיני ויש להם את הסמכות והחובה הטבעית לכוון, לשאול, לבקש ומאידך- להיעזר, להכליל, ליישם ולהתמודד.
  • שילוב: מבחינתי, מלאכת השילוב היא עבודת קודש כמעט, ואין ספק שהיא אחד החלקים החשובים בעבודתי (וגם האהובים עלי במיוחד). יחד עם זאת, בשנים האחרונות הולכים ומתעצמים הקשיים אשר מערכת החינוך הציבורית מערימה על הורים המעוניינים להיעזר באנשי מקצוע פרטיים להנחיית שילוב של ילד עם צרכים מיוחדים. בהיבט המקצועי אני מאמינה כי בלתי אפשרי להנחות שילוב באופן יעיל ללא האפשרות להיכנס למסגרת בה משולב הילד ולכן השלב הראשון המשמעותי עבור הורים המעוניינים בבניית תכנית שילוב בהנחיית איש מקצוע פרטי הנו השגת אישור כניסה רציף למנחה/ת התכנית לתוך המסגרת החינוכית לשם ביצוע תצפיות והדרכות ולוודא את הנכונות לשיתוף פעולה מצד הצוות במסגרת של הילד המשולב.