אחת העובדות שלא רבים יודעים על תכניות ABA ביתיות: הן גם מקדמות את הילדים המטופלים וגם מהנות עבורם! מנתחי התנהגות אחראיים על בניית התכניות הללו ומסייעים להוביל שינוי משמעותי בחיי הילד המטופל ומשפחתו.

אחד מתחומי ההתמחות הייחודיים של חלק ממנתחי התנהגות הוא הנחיית תכניות טיפול ביתיות לקידום ילדים עם צרכים מיוחדים ובעיקר אוטיזם. מחקרים רבים בדקו את אפקטיביות הטיפול ומצאו כי התכניות יעילות לשיפור תפקודי היום יום ולהקניית מיומנויות שפתיות, קוגניטיביות וחברתיות של הילדים המטופלים (2019 ,G Tiede, KM Walton). יחד עם זאת, בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות הקשר עם המטופל, כאשר יותר ויותר מנתחי התנהגות מכירים בחשיבות התפיסה הטיפולית המבוססת על למידה באמצעות הקשבה למטופל והעצמה שלו, למידה מבוססת הנאה ויצירת סביבת למידה שבה המטופל שמח, רגוע ומגויס לטיפול, מרגיש בטוח וסומך על המטפל (Hanley G., 2021).

מהי תכנית ABA ביתית?

תכנית ביתית היא תכנית טיפול מקצועית המתקיימת בבית המשפחה בהנחיית מנתח התנהגות המועסק ע”י המשפחה באופן פרטי.

המטרה המרכזית בתכנית היא להקנות למטופל מיומנויות וכישורים שישפרו את איכות חייו וחיי משפחתו. מנתח ההתנהגות ביחד עם ההורים מחליטים על מסגרת הטיפול הרצויה, לפיה יגיעו באופן קבוע לבית המשפחה תרפיסטים/יות שיעבדו עם הילד באופן פרטני ויספקו טיפול ABA בהתאם לתכנית שבנה מנתח ההתנהגות על בסיס ממצאי ההערכה שביצע.

תכניות הטיפול הביתיות הראשונות   

התכניות הביתיות הראשונות בעולם הוקמו בארה”ב בשנות ה-80, אז הבינו כי ניתן לשפר משמעותית את איכות חייהם של משפחות ומטופלים גם מחוץ לקליניקה באמצעות תכניות טיפול מקצועיות המתקיימות בבית המשפחה. מחקרים הראו ששירותי ניתוח התנהגות בסביבה הביתית סייעו למקסם את אפקטיביות הטיפול והשתמשו באסטרטגיות למידה מגוונות, החל מלמידה מובנית אינטנסיבית ועד ללמידה טבעית שהשתלבה בפעילויות יום יומיות. נמצא כי הבית הווה סביבה טבעית עבור המטופלים לצורך תרגול, רכישה והכללת מיומנויות, שימוש בחומרי למידה זמינים ואותנטיים ומחזקים טבעיים שסייעו לשמר את הלמידה. בנוסף, התכניות הביתיות איפשרו לבני המשפחה מעורבות בטיפול, לראות מה עושים עם הילד ולקחת חלק בתרגול פעילויות ויישום מטרות הטיפול לאורך היום, מה שתרם להצלחת הטיפול (2021 Chan, P. E., & Kirby, M. S.,).

הביקוש לתכניות ביתיות בישראל החל בתחילת שנות ה-90 על ידי הורים לילדים אוטיסטים אשר נחשפו למגמות של טיפול התנהגותי ברחבי העולם ולאפשרות לקדם את תפקוד הילדים המאובחנים. תכניות הטיפול הביתיות הראשונות בישראל הופעלו באמצעות מנחים שהוטסו לארץ מחו”ל ע”י ההורים או באמצעות מספר מצומצם של מנחי תכניות מקומיים שרכשו את השכלתם המקצועית בחו”ל. עם השנים חל גידול משמעותי בהיקף תוכניות הטיפול הביתיות בארץ, נפתחו למעלה מ10 תכניות לימוד אקדמיות ישראליות להכשרת מנתחי התנהגות וכיום ישנם מנתחי התנהגות מקומיים אשר התמחותם בהנחיית תכניות טיפול ביתיות.

מה מאפיין תכנית ABA ביתית מוצלחת?

תכנית ביתית מקצועית מתמקדת בהקניית מיומנויות חדשות שיעזרו למטופל/ת לממש את הפוטנציאל האישי, להשיג את מטרותיו ולשפר את איכות החיים שלו ושל משפחתו.

מחקרים מצאו מספר מדדים המגדירים איכות חיים עבור מטופלים עם צרכים מיוחדים, ביניהם היכולת לעשות בחירות מושכלות, להכיר חברים, לקחת חלק פעיל ולהשתתף באופן משמעותי במסגרות חינוכיות, תעסוקתיות ובקהילה (Schwartz & Kelly, 2021).

כך למשל, תכנית ABA לפעוט שאובחן עם אוטיזם תתמקד בהקניית מיומנויות התפתחותיות שיאפשרו לו לרכוש אבני דרך משמעותיות להמשך חייו על מנת שיוכל לגדול להיות בוגר עצמאי, מתפקד ובעל איכות חיים. מטרות הטיפול ייקבעו בהתאם לצרכים הספציפיים של המטופל ובהתאמה לגילו ועשויות לכלול הקניית כישורי חיים ועצמאות, לדוגמא האכלה עצמית, שימוש בכפית או שתיה בכוס, גמילה מטיטולים וכו’. מטרות נוספות יכולות להיות מתחום השפה, תקשורת וחברתיות, לדוגמא פיתוח מיומנויות של משחק עצמאי, מקביל או משותף, זיהוי ושיום רגשות, הרחבה היכולת להבעה עצמית: למידה לבקש בקשות, לשאול שאלות, להצהיר הצהרות ועוד.

כל תכנית הנה אינדיבידואלית ונבנית בהתאם לפרופיל הייחודי, לצרכים והעדפות של כל מטופל ומשפחתו, אך ההתמקדות המרכזית בתכניות הביתיות היא זהה- הקניית מיומנויות משמעותיות למטופל.

סביבת הטיפול

תכנית טיפול בסביבה הביתית מיושמת ע”י תרפיסטיות המבקרות באופן קבוע בבית המשפחה ועובדות עם הילד/ה בהתאם לתכנית עבודה בהנחיית מנתח ההתנהגות. המפגשים בסביבה הביתית המוכרת לילד מקנים לו תחושת ביטחון ומאפשרים שיתוף פעולה ולמידה מיטבית. בנוסף, תכנית ביתית מאפשרת מעורבות משפחתית, הדרכת הורים וקרובי משפחה נוספים אשר להם תרומה משמעותית להצלחת הטיפול.

הלמידה בסביבה הביתית מאפשרת גם הכללה של הנלמד לחיי היום יום וקידום תפקודו של הילד בבית ומחוץ לבית, החל משילוב במסגרת חינוכית או בחוג אחה”צ, השתלבות בגן השעשועים, ביקור אצל הרופא או קניות בסופר. ניתן לשלב למידה בסביבות השונות בהתאמה לגיל המטופל ולצרכיו.

התאמה אישית בתכנית ABA ביתית

תכנית ABA היא תכנית המותאמת אישית לכל מטופל. אין תכנית אחת דומה לאחרת. התכנית נבנית על בסיס ממצאי הערכה ואיסוף נתונים שמבצע מנתח ההתנהגות ומיושמת תוך שימוש בלמידה פרטנית “אחד על אחד” ע”י תרפיסטיות הנבחרות בקפידה ומודרכות בקביעות ע”י מנתח/ת ההתנהגות. במהלך הטיפול נעשה שימוש באסטרטגיות למידה מגוונות המקדמות למידה משמעותית, החל מלמידה מובנית ומאורגנת ועד ללמידה מזדמנת דרך פעילות ו/או משחק. התרפיסטיות מקבלות הכשרה מקצועית כיצד ליצור קשר עם הילד, מה ואיך ללמד אותו וכיצד לתת סיוע לפי הצורך על מנת לקדם למידה דרך הצלחה ולהעצים את המטופל בתהליך הלמידה.

 ליווי מקצועי בתכנית ABA ביתית  

תכנית טיפול ביתית מחייבת ליווי מקצועי מתאים. הנחיית התכנית מתבצעת על ידי מנתח/ת התנהגות עם ידע וניסיון רלוונטיים לניהול תכניות ביתיות. יש חשיבות לבחירת איש המקצוע המתאים להובלת התכנית, הן בהיבט האישי (כימיה, תפיסת עולם, אמון ואמינות) והן בהיבט המקצועי (השכלה, ניסיון רלוונטי, סגנון עבודה, שביעות רצון והמלצות של מטופלים קודמים ועוד).

התכנית מיושמת באמצעות צוות מטפל הנבחר בקפידה ע”י מנתח/ת ההתנהגות ביחד עם ההורים. צוות התרפיסטים/יות מקבל הכשרה מקצועית וליווי שוטף ממנתח/ת ההתנהגות ומלווה את המטופל בתהליך הלמידה ורכישת מטרות הטיפול. ההכשרה כוללת הדרכות פרטניות וקבוצתיות, כאשר הדרכות פרטניות ניתנות לרוב באמצעות תצפיות של מנתח ההתנהגות בטיפול, ביקורים בבית המשפחה ומתן משוב למטפל. הדרכות קבוצתיות ניתנות באופן קבוע במסגרת ישיבות צוות בהשתתפות ההורים והצוות. הישיבות מיועדות לתת מענה מקצועי והנחיות לצוות ולהורים, וכן לבקרה שוטפת אחר התקדמות המטופל/ת ועדכון מטרות הטיפול.

איסוף נתונים בתכנית ABA ביתית

תכנית ביתית להקניית מיומנויות כוללת פירוק של מטרות הלמידה לתת מרכיבים ולימוד כל מרכיב בנפרד עד לרכישת המיומנות השלמה. כל מטרה מוגדרת אופרטיבית ומאפשרת מדידה של הצלחה או אי הצלחה בתהליך הלמידה.

אחד היתרונות המרכזיים בתוכניות מבוססות ניתוח התנהגות הוא המדידה. התכניות כוללות איסוף נתונים שוטף, מה שמספק תמונת מצב מדויקת לגבי התקדמות המטופל בתהליך הלמידה והצלחת הטיפול. בנוסף, איסוף נתונים מאפשר קבלת החלטות מקצועיות המבוססות על מידע מדויק ולא על השערות או ניחוש.

מעורבות הורים בתכנית ABA ביתית

מעורבות ההורים קריטית להצלחת התכנית הביתית! ההורים הם המטפלים המשמעותיים בחיי הילד/ה ונמצאים אתו לאורך היום. התכנית הביתית מאפשרת ומעודדת מעורבות הורים, חשיבה משותפת והכללה של הנלמד לסביבת היום היום. ההורים נוכחים בישיבות הצוות המתקיימות בבית במשפחה ומקבלים העשרה תיאורטית ופרקטית לגבי התנהלות מיטבית עם הילד/ה והאפשרויות לקדם אותו באופן טבעי ביום יום. בנוסף, ניתנות הדרכות הורים פרטניות בהתאם לנושאים העולים מהשטח, למשל קידום תקשורת מיטבית בין בני הבית, עידוד התנהלות עצמאית, העסקה עצמית אחה”צ, התמודדות עם התנהגויות מאתגרות ועוד.

להגיע עד הבית

התכנית הביתית ייחודית בכך שמתקיימת מחוץ לקליניקה, בסביבות החיים של המטופל/ת. הצוות המקצועי מגיע עד הבית במטרה לתת מענה ישיר למטופל ולמשפחתו. נוכחות הצוות המקצועי בשטח והנחייה המבוססת על תצפיות ומעורבות ישירה תורמת למציאת פתרונות פרקטיים ומעלה את הסבירות להתאמת התכנית המקצועית למטופל ולמשפחתו. בפועל, התצפיות מתבצעות בשטח/בסביבת הטיפול, ההדרכות ניתנות בשטח תוך כדי היישום, וכך גם ליווי ההורים ובני המשפחה המתמקד בהנחיות פרקטיות לקידום המטופל/ת. כל הללו מהווים יתרון משמעותי, שגם חוסך למשפחה זמן והתרוצצות בין טיפולים שונים וגם מאפשר מתן מענה מקצועי, אישי ואפקטיבי לילד בבית.

חמלה וקשיבות

הקוד האתי של מנתחי ההתנהגות מגדיר ארבעה עקרונות יסוד שכל מנתח התנהגות חייב ליישם בעבודתו: להועיל לאחרים, להתייחס לאחרים בחמלה ובכבוד, להתנהג ביושרה, להבטיח כשירות מקצועית .העבודה במסגרת תכנית ביתית מחייבת הקפדה יתרה על העקרונות הללו. נוכחות צוות הטיפול בבית והמעורבות בצמתים שונים בחיי המטופל ומשפחתו מחייבים ניסיון מקצועי מחד אך גם רגישות גדולה מאידך. אותן מיומנויות בין אישיות שאינן נלמדות בתכניות ההכשרה למנתחי התנהגות כגון חמלה, כבוד לאחר, היכולת להקשיב ולקבל דעות ורצונות של המטופל ומשפחתו מהוות מיומנויות מפתח להצלחת התכנית הביתית ולשביעות הרצון מהטיפול ההתנהגותי, אנשי המקצוע המייצגים אותו והתפיסה כלפי ניתוח התנהגות.

למידע נוסף על ניתוח התנהגות ישומי ABA