שילוב של ילד עם צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל הוא פרויקט מיוחד שדורש הרבה רצון, מעורבות הורים וליווי מקצועי. הצלחת השילוב תלויה בגורמים רבים, חלקם בידי ההורים וחלקם אינם תלויים בהורים.

אז מה הסוד לשילוב בגן ומה בכל זאת אפשר לעשות כדי לקדם את תהליך שילוב ולהבטיח נקודת התחלה טובה שתאפשר לילד להשתלב כראוי בגן הילדים?

גננת מתאימה

אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על הצלחת השילוב הוא הגננת. חשוב יותר לבחור את הגננת מאשר את הגן! מומלץ לנסות ליצור קשר עם הגננות הרלוונטיות ולשוחח איתן לפני תחילת השנה על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לילד.

גננת מתאימה היא כזו המקבלת בברכה את תהליך השילוב והילד המשולב. גננת שמוכנה לשתף פעולה עם ההורים, לעדכן ולהתעדכן, לקבל הדרכה מקצועית מאנשי המקצוע המלווים את תהליך השילוב, להתגמש ולעשות את ההתאמות הדרושות לילד המשולב.

הדרכה למשלבת

רוב המשלבות זקוקות להדרכה מקצועית שתאפשר להן לקדם את הילד המשולב ולהתמודד עם אתגרי השילוב. הדרכה קבועה למשלבת, בתדירות של 1 לחודש לפחות, תאפשר לה לקבל מענה לשאלות מקצועיות ולהוביל את הילד בהדרגה להשתלבות מוצלחת בהתאם ליכולותיו.

כדאי לוודא כי המדריכה בעלת הידע והניסיון הרלוונטי וכי היא זמינה לבקר במסגרת החינוכית ולצפות בילד המשולב לאורך השנה, כמו גם להיות בקשר שוטף עם המשלבת לצורך מענה על שאלות העולות מחוץ לזמני ההדרכות.

מעורבות הורים

ההורים הם הגורם המקשר בין הילד למשלבת ולגננת וחשוב שיעבדו ביחד, יהיו מעודכנים ויעדכנו את הצוות בשוטף בכל מה שקשור לשילוב ולילד המשולב.

כדאי לקיים פגישות קבועות של ההורים עם הגננת והמשלבת בכל חודשיים-שלושה חודשים לצורך שיח וחשיבה משותפת לגבי תהליך השילוב. כדאי להקפיד על כך גם אם אין קשיים מיוחדים. ועדיף להיפגש פנים אל פנים ולא בזום, כך ניתן לחזק את הקשר האישי בין ההורים לצוות.

מה הסוד לשילוב בגן

מעבר להדרכה של משלבת, גננת מתאימה ומעורבות הורים, כדאי להגיע לשילוב עם הרבה רצון ואמונה ביכולת של הילד להשתלב. להבין שמדובר בתהליך ארוך טווח ולא לצפות שהכל יסתדר בחודש אחד או בשנה אחת. והכי חשוב- לעשות את כל מה שצריך כדי שהילד ירגיש בבית בסביבת השילוב ושתהיה לו חוויה חיובית.