עם הירידה בגילאי האבחון ישנם פעוטות רבים ואפילו תינוקות החל מגילאי שנה המאובחנים בספקטרום האוטיזם. חשוב לדעת- יש מה לעשות!

בעשור האחרון מספר הילדים שאובחנו עם אוטיזם נמצא בעליה, כך גם הפתרונות הטיפוליים לילדים הללו. מחקרים מצאו שהילדים שקיבלו תכנית טיפול מקצועית אינטנסיבית הראו התקדמות משמעותית בשפה ותקשורת, קוגניציה, חברתיות ומיומנויות יום יום. הילדים למדו לדבר, לשחק, לתקשר עם בני משפחה וחברים ולהתנהל באופן עצמאי בחיי היום יום וחלקם גם השתלבו במסגרת החינוך הרגיל. הטיפול המקצועי בילדים שאובחנו עם אוטיזם משמעותי במיוחד בגיל הרך, אז המוח גמיש וישנו חלון הזדמנויות ללמידה והתפתחות ניכרת.

הורים המעוניינים להעניק לילד את הטיפול שהוא זקוק לו בוחרים בין שתי אפשרויות: גן תקשורת או טיפול פרטי. גן תקשורת מהווה מסגרת חינוכית לילדים עם אבחנה של אוטיזם, שאמורה לספק את סל הטיפולים במסגרת הגן. טיפול פרטי ניתן ע”י אנשי מקצוע שההורה שוכר את שירותיהם מחוץ לשעות הגן. אפשרות נוספת שלא רבים מכירים אך אפקטיבית לא פחות היא תכנית ביתית בהנחיית מנתחת התנהגות, תכנית כזו מאפשרת להורה לקבל טיפול פרטי מקצועי בבית המשפחה ולבחור את המטפלים הטובים ביותר לילד.

גן תקשורת בלי קלינאית תקשורת?

גני תקשורת בישראל מכילים קבוצה של 8 ילדים בעלי אבחנה משותפת (אוטיזם) וצוות חינוכי ומקצועי המטפל בילדים לאורך היום. היתרון המרכזי במסגרת זו הוא ריכוז הטיפולים הפרא רפואיים תחת קורת גג אחת בגן, כך נחסך מההורים הצורך לחפש בעצמם טיפול פרטי ולהתרוצץ בין מטפלים וטיפולים פרטיים שהם גם יקרים וגם גוזלים זמן אחה”צ.

יחד עם זאת, בישראל קיים מחסור עצום באנשי מקצוע פרא רפואיים וגני תקשורת רבים לא מצליחים לאייש תקנים של מטפלים, מה שמשאיר את הילדים בגן ללא הטיפול החיוני עבורם. גן תקשורת בלי קלינאית תקשורת הוא כבר לא מקרה יוצא דופן בישראל. הביקוש הרב לאנשי מקצוע פרא רפואיים ותנאי העסקה שאינם אטרקטיביים מספיק במסגרות הציבוריות גורמים למעבר של מטפלים לשוק הפרטי, כך גדל המחסור באנשי מקצוע בגני התקשורת והם מעסיקים אנשי מקצוע מתחילים, חסרי ניסיון או סטודנטים במהלך לימודיהם.

טיפול פרטי-תכנית ביתית

הורים לילדים שאובחנו עם אוטיזם מחפשים את הטיפול הטוב ביותר לילדם. כך, הורה המבקש לקדם מיומנויות מוטוריות של הילד פונה למרפאה בעיסוק. כאשר הילד מתקשה בדיבור ותקשורת ההורה פונה לקבלת טיפול מקלינאית תקשורת. כנ”ל לגבי מטפלת רגשית, מנתחת התנהגות, פיזיותרפיסטית או פסיכולוגית. את אנשי המקצוע ניתן לאתר בקופות החולים או באופן פרטי, כאשר מרבית הטיפולים ניתנים בקליניקה בשעות אחה”צ, למשך כ-45 דקות טיפול בתדירות של פעם אחת בשבוע. גם בשוק המטפלים הפרטיים מורגש המחסור באנשי מקצוע, אין תורים זמינים וההורים נאלצים להמתין חודשים ארוכים בשעה שהילד זקוק לטיפול מידי. בנוסף, ילדים שאובחנו עם אוטיזם ועיכוב התפתחותי זקוקים לטיפול אינטנסיבי יותר מאשר 45 דקות טיפול בשבוע שאינן מספיקות לצמצום פערים התפתחותיים והקניית מיומנויות בגיל הרך.

אפשרות נוספת פחות מוכרת אך לא פחות אפקטיבית היא תכנית ביתית שבאמצעותה הילד מקבל את שעות הטיפול שהוא זקוק לו ע”י צוות מקצועי המגיע עד הבית. תכנית הטיפול מתמקדת בהקניית מיומנויות בכל תחומי ההתפתחות- שפה ותקשורת, חברתיות ומשחק, קוגניטיבי, עצמאות, כישורי חיים והיא מתאימה לילדים החל מגיל שנה. יתרון משמעותי של התוכנית הוא סביבת הטיפול: התוכנית מתקיימת בסביבות החיים היומיומיות של הילד: בביתו, בגן ואפילו בגינה או במפגש עם חברים.

מהו הטיפול הטוב ביותר לאוטיזם בגיל הרך?

ילדים אוטיסטים לרוב מתקשים ללמד באופן עצמאי וספונטני מהסביבה ולכן נוצרים פערי ידע ותפקוד בינם לבין ילדים בהתפתחות תקינה. יכולת הלמידה שלהם מושפעת ממאפייני האוטיזם וגם מלקויות נלוות כגון קשיי קשב וריכוז, קשיי למידה, התנהגות או מוטיבציה, ויסות חושי ורגשי והם זקוקים ללמידה מותאמת. בין הטיפולים הטובים ביותר לקידום ילדים שאובחנו עם אוטיזם ועיכוב התפתחותי ניתן למצוא תכניות טיפול המבוססות על ניתוח התנהגות ישומי (ABA). התכניות הללו מבוססות על אלפי מחקרים ונמצאו יעילות בהקניית מיומנויות ולמידת תכנים, קידום התנהגות עצמאית, מסתגלת ופיתוח כישורי חיים. התכניות מותאמות אישית לכל ילד בהתאם לצרכיו, מסייעות להורים להבין טוב יותר את ילדם ותורמות לשיפור איכות חיי הילד ומשפחתו.

תכנית הטיפול הביתית בהנחיית מנתחת התנהגות מעניקה לילד את המעטפת הטיפולית לה הוא זקוק באמצעות צוות מטפלים פרטי ומיומן, כולל אפשרות לשילוב במסגרת החינוכית.

יתרונות תכנית ביתית ABA:

  • טיפול בבית- צוות מקצועי מגיע עד הבית כדי לתת לילד טיפול בסביבה המוכרת לו.
  • התאמה אישית- לילד נבנית תכנית למידה אישית בהתאם לפרופיל ולצרכים שלו
  • מטפלים איכותיים- ההורה יכול לבחור את המטפלים הטובים ביותר, אין צורך להתפשר על מטפלים לא מנוסים.
  • מעורבות הורים- ההורים מקבלים הדרכה ושותפים לקבלת החלטות לגבי הטיפול בילד
  • יעוץ צמוד – צוות מקצועי זמין להורים לצורך התייעצויות שוטפות ומענה על שאלות
  • התקדמות משמעותית- התכנית תורמת להתפתחות הילד וצמצום פערים
  • חסכון בזמן ונוחות- אין צורך להתרוצץ בין מטפלים אחה”צ

ומהן החסרונות? בעיקר כלכליים. עלות הטיפול גבוהה וההורה נדרש לממן מכיסו באופן פרטי טיפול לתקופה ארוכה. יחד עם זאת, ההשקעה לטווח הרחוק בהחלט משתלמת מאחר והתרומה להתפתחות הילד משמעותית ועשויה להשפיע על עתידו ויכולתו להשתלב בחיי היום יום בהמשך חייו.

לסיכום, הילד אובחן עם אוטיזם או עיכוב התפתחותי? יש מה לעשות! טיפול מקצועי בגיל הרך משפר מאד את תפקודו של הילד ואת סיכוייו להשתלב בחיי היום יום. מרבית ההורים מתלבטים בין גן תקשורת וטיפולים פרטיים אך לא רבים יודעים כי תכנית ביתית היא אפשרות אפקטיבית לא פחות, ובעיקר תכניות מבוססות ניתוח התנהגות ישומי (ABA) שנחשבות לטיפול האפקטיבי ביותר לילדים אלה.