טיפול בילד עם אוטיזם בגיל הרך מהווה את אחת המשימות המרכזיות של ההורים לאחר קבלת האבחון. מרבית הילדים המאובחנים יראו פערים התפתחותיים בתחומים השונים: בתחום החברתי, תקשורתי וקוגניטיבי. חלק מהילדים בעלי עיכוב שפתי, חלקם עשויים להיות בעלי פערים בידע עולם או קשיי ויסות, לעתים עם קשיי למידה ו/או קשיי התנהגות. חוסרים אלו מקשים על יכולתם של הילדים להשתלב בחיי היום יום ומאתגרים גם את הילדים וגם את משפחותיהם. יחד עם זאת, מחקרים רבים מצאו כי טיפול בגיל הרך תורם להקניית מיומנויות, צמצום פערים התפתחותיים ומשפר את יכולת הילדים להשתלב בסביבתם.

אוטיזם

אבחנה של אוטיזם בגיל הרך ניתנת לאחר אבחון הבוחן מספר קריטריונים ספציפיים בתחום התקשורת והחברתיות של הילד. ילדים אשר אובחנו עם אוטיזם מתפקדים על קשת של רמות תפקוד וזקוקים למידה שונה של תמיכה מהסביבה, החל מילדים הזקוקים לתמיכה רבה יותר ועד לילדים הזקוקים לתמיכה מועטה בתחומים מסוימים בלבד. למרות שקיימת שונות רבה בין הילדים, המשותף לכולם הוא הפגיעה בתקשורת עם האחר, מה שמשפיע גם על היכולות החברתיות של הילדים לצד ההבנה כי ניתן להקנות מיומנויות שיסייעו לילדים.

שיטות טיפול באוטיזם

ישנן שתי גישות מרכזיות לטיפול בילדים עם אוטיזם: הגישה הרגשית (DIR) והגישה ההתנהגותית (ABA).

הגישה הרגשית DIR פותחה ע”י פרופ’ סטנלי גרינספן וד”ר שרינה ווידר ומבוססת על תיאוריה של התפתחות רגשית ו”זמן יחד” FLOOR TIME . הגישה מתמקדת בבניית מערכות היחסים של הילד לפי סולם התפתחותי – רגשי. המבוגר המטפל עושה שימוש בהליכה אחר היוזמות של הילד FOLLOW THE CHILD LEAD ומתמקד בפיתוח הקשר.

הגישה ההתנהגותית ABA מבוססת על ניתוח התנהגות ישומי, גישה שהתפתחה בשנות ה70, אז הבינו כי ניתן לקדם משמעותית ילדים שאובחנו עם אוטיזם. הגישה מבוססת על ההנחה כי ההתנהגות ניתנת לשינוי ומיושמת ע”י מנתחי התנהגות המומחים בבניית תכניות טיפול אישיות לילדים אוטיסטים. התכניות מיושמות בשטח ע”י צוות מטפלים וכוללות הקניית מיומנויות בכל תחומי ההתפתחות (שפה, תקשורת, חברתיות, עצמאות וקישורי חיים, קוגניציה). אלפים רבים של מחקרים מעידים על אפקטיביות גבוהה במיוחד של התכניות הללו והן נפוצות בארץ ובעולם לטיפול בילדים עם אוטיזם בגיל הרך.

דוגמאות למחקרים עדכניים לגבי יעילות הטיפול ABA:

מחקר אורך משנת 2021- תוצאות חיוביות לתכניות טיפול התנהגותיות בגיל הרך

מטה אנליזה משנת 2018- אפקטיביות של תכניות מבוססות ניתוח התנהגות עבור ילדים אוטיסטים

שימור תוצאות הטיפול לאורך שנים, מחקר משנת 2021-השגים בתכניות טיפול לילדים אוטיסטים בגיל הרך

בנוסף, ישנם טיפולים נוספים המיועדים לילדים אוטיסטים, בהתאם לצורך האינדיבידואלי של כל ילד כגון- טיפול באומנות או טיפול באמצעות בע”ח, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), הידרותרפיה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, פיזיותרפיה ועוד.

טיפול באוטיזם בגיל הרך

שיטות הטיפול באוטיזם בגיל הרך הן אותן שיטות טיפול המבוססות על התחום הרגשי או על ניתוח התנהגות ישומי (ABA), ההבדל העיקרי בין טיפול במבוגרים אוטיסטים לבין טיפול בילדים אוטיסטים בגיל הרך הוא הדרך בה מלמדים את הילדים – ההתאמה לגילו ולרמת התפתחותו של הילד המאובחן.

הטיפול באוטיזם בגיל הרך מחייב אנשי מקצועי מומחים בהתפתחות הילד, מומחים באוטיזם ובעלי התמחות לפחות בגישה טיפולית אחת, עם יתרון להתמחות במספר גישות טיפול, אז ניתן לשלב ולבנות לילד מעטפת טיפולית מותאמת אישית.

טיפול בגיל הרך מתמקד בהקניית מיומנויות התפתחותיות באמצעות שימוש בטכניקות של למידה דרך משחק, פעילות וחוויה. חשוב לשים לב כי לצד התרומה של הטיפול להתפתחותו של הילד קיימת גם הנאה שלו מהטיפול וחוויה של למידה דרך הצלחה עם בסיס של קשר קרוב וחיובי לצוות המטפל.

לסיכום,

מחקרים מצאו כי ניתן להביא לשיפור משמעותי בתפקודם של ילדים אוטיסטים באמצעות טיפול מותאם באמצעות אחת משיטות הטיפול המרכזיות המקובלות כיום בתחום -הגישה הרגשית והגישה ההתנהגותית. הממצאים מראים אפקטיביות גבוהה של טיפולים מבוססי ניתוח התנהגות להקניית מיומנויות שפה, קוגניציה וחברתיות בעבור ילדים אוטיסטים בכל קשת התיפקודים אך חשוב לזכור כי הטיפול באוטיזם בגיל הרך מחייב איש מקצוע בעל מומחיות רלוונטית על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי אך גם מותאם לילד ומהנה עבורו.