בשנים האחרונות גוברת ההתעניינות בלימודי ניתוח התנהגות בישראל. לא פעם אני מקבלת פניות במייל ובקשות להתייעצות בנושא ועולה השאלה: מה מומלץ?

רגע לפני ההחלטה להתחיל בלימודי ניתוח התנהגות כדאי לשאול מה זה מנתחת התנהגות? מה תפקיד מנתח ההתנהגות? במידה והתחברת לתפקיד והוא נשמע לך מעניין אפשר בהחלט לדבר על לימודי ניתוח התנהגות.

בישראל קיימות כיום מגוון תכניות הכשרה אקדמיות המציעות לימודי תעודה בניתוח התנהגות. חשוב לדעת כי התכניות המופיעות באתר הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים הנן תכניות לימוד שקיבלו אישור מABAIת הגוף הבינלאומי האחראי על אקרדיטציה לתכניות ניתוח ההתנהגות. במקביל, ישנם גם מספר מרכזי לימוד פרטיים המציעים קורסים קצרים יותר ללימודי התחום אולם אין מדובר בלימודי הסמכה כמנתחי התנהגות אלא בקורסים לתרפיסטים התנהגותיים. בנוסף, לאחרונה נפתח תואר שני ניתוח התנהגות, הראשון מסוגו בישראל במכללה האקדמית כנרת. מאחר ומדובר בתחום חדש וצומח בישראל, ההבדלים בין מסלולי הלימוד במוסדות השונים לא תמיד ברורים למתעניינים/ות:

אז מה כדאי ללמד בתחום?
איך מחליטים איפה ללמד לימודי ניתוח התנהגות בישראל?
מה עושים לאחר הלימודים? האם יש עבודה בתחום?
ומה בנוגע למבחן ההסמכה? האם יש הבדל בין מנתח התנהגות למנתח התנהגות מוסמך?

בואו נעשה קצת סדר.

לימודי ניתוח התנהגות בישראל: מה כדאי ללמד בתחום?

קיימים כמה ההבדלים בין התכניות השונות ללימודי ניתוח התנהגות בישראל: אחת מהאפשרויות ללמד ניתוח התנהגות בישראל כרוכה בהרשמה ללימודי תעודה באחת מתכניות ההכשרה המתקיימות במוסדות אקדמיים מוכרים: אוניברסיטאות ומכללות. מדובר בלימודי תעודה האורכים לרוב כשנתיים וכוללים את כל המאפיינים של לימודי תעודה במוסד אקדמי, כולל עמידה בדרישות וחובות אקדמיות, היקף רב של החומר הנלמד, בחינות והגשת עבודות, התנסות מעשית וכמובן- עלויות המאפיינות לימודים במוסד אקדמי. בשונה, קיימת אפשרות להירשם לקורס ABA באחד ממרכזי הלימוד הפרטיים בישראל. מדובר בקורסים קצרים וממוקדים הכוללים “טעימה” מעולם התוכן של ניתוח התנהגות יישומי והם לרוב קצרים יותר ופשוטים יותר מבחינת היקפם ורמת הדרישות. גם המחיר בהתאם. סיום קורס שכזה לרוב מקנה ידע תיאורטי ו/או מעשי בסיסי אודות עקרונות הגישה והטיפול ההתנהגותי.

ומה אני ממליצה? למי שמגיע מהשטח, וכבר נחשף לתחום והתנסה במידה כזו או אחרת בעבודה בתכנית טיפול התנהגותית ומעוניין להתפתח בתחום – אמליץ לבחור בלימודים מקיפים יותר (לימודי תעודה במוסד אקדמי מוכר), לימודים אלה מהווים את הבסיס לעבודה כמנתח/ת התנהגות בהמשך. מאידך, למי שמגלה עניין בתחום, אך לא נחשף אליו בפועל, ללא ניסיון קודם משמעותי בתכנית התנהגותית אני בהחלט ממליצה להירשם תחילה לאחד הקורסים הקצרים, לרכוש ידע בסיסי והכרות עם הגישה הטיפולית- מה שיאפשר לו/לה בסיס מושכל יותר לקבלת החלטה האם להשקיע בלימודים משמעותיים של התחום בהמשך.

ומה עוד חשוב בעיני?

ניסיון בשטח!

מתעניין/ת בלימודים בתחום? נהדר! לימודי ניתוח התנהגות בישראל אכן מעניינים, מעשירים ומאפשרים עיסוק במקצוע מספק ומתגמל. אבל- לא משנה האם בכוונתך להירשם ללימודי תעודה אקדמיים או לקורס קצר- הניסיון המעשי בשטח מהווה את אחד הבסיסים החיוניים ביותר להבנה ועיסוק במקצוע זה. שיטוט קצר ברשת יעלה מגוון לוחות אינטרנטיים הכוללים מודעות דרושים לאיתור תרפיסטים/מטפלים התנהגותיים, הן בתכניות טיפול ביתיות/פרטיות והן במסגרות ציבוריות כגון גני תקשורת, אלוטף, הוסטלים ומרכזי תעסוקה ועוד. העבודה המעשית בשטח בתור תרפיסט/ית תחת הנחייה של מנתח/ת התנהגות תאפשר לך לטעום, להתחבר ולהבין האם זו הבחירה הנכונה עבורך. בנוסף, החומר הנלמד במסגרת לימודי ניתוח התנהגות יהיה ברור הרבה יותר למי שמתנסה בעבודה בשטח לפני או במקביל ללימודיו.

הידעת?!…

רבים ממנתחי/ות ההתנהגות בישראל הגיעו לתחום במקרה.. כך גם אני. דרך מודעת דרושים במסגרת חיפוש אחר עבודה מעניינת. באנו-ניסינו- אהבנו ונשארנו לתמיד. ואז החלטנו להשקיע בהמשך התפתחותנו המקצועית. לא היינו יכולים לעשות את העבודה שאנו עושים כיום בצורה מספיק מקצועית ורגישה ללא התנסות קודמת ומשמעותית כתרפיסטים ומשלבים בתכניות הטיפול ההתנהגותיות.

ועכשיו בקיצור:

אם אין לך ניסיון קודם אני ממליצה להשתלב בעבודה בתחום כתרפיסט/ית. בתכנית טיפול התנהגותית בהנחיית מנתח/ת התנהגות. במקביל, ניתן להירשם לקורס קצר בגישה ההתנהגותית.

התנסית? התחברת? שוקל/ת להפוך את העבודה שלך למקצוע? אני ממליצה להירשם ללימודי ניתוח התנהגות במוסד אקדמי מוכר ולהתמקצע בתחום.

“…remember: you learn something once-and it’s yours for life. but first you have to become..”

ניתוח התנהגות: איך יודעים באיזו תכנית לבחור?

כאשר מדובר בבחירת קורס קצר וממוקד ללמידת הגישה ההתנהגותית מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של מרכזי הלימוד הפרטיים ולעיין בתכנית הקורסים, אורכם, היקפם ועלותם. כאמור, כל המידע זמין ברשת.

הבחירה בלימודי תעודה באחד מהמוסדות האקדמיים לרוב תהיה כרוכה בהתלבטויות נוספות, הן בשל משך הלימודים (מספר שנים) והן בשל מידת המחויבות לעמידה בדרישות האקדמיות ושכר הלימוד. טרם קבלת ההחלטה לאיזו תכנית הכשרה להירשם, מומלץ בחום לעמוד על ההבדלים בין תכניות הלימוד השונות, לשם כך כדאי לקרוא את המידע המפורט באתר מנת”ה (הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים) בקישור הבא: לימודי ניתוח התנהגות: מורה דרך למתלבטים/ות!

בנוסף, מומלץ כמובן להיכנס ולהתרשם מאתר האינטרנט של כל תכנית אקדמית, להגיע ליום פתוח ולקבל את כל המידע הרלוונטי. בנוסף, ניתן ליצור קשר ולהתייעץ עם סטודנטים בהווה ו/או מנתחי/ות התנהגות בוגרי אחת מתכניות ההכשרה באמצעות העלאת שאלה באחת מקבוצות ניתוח התנהגות בפייסבוק, למשל: ניתוח התנהגות יישומי בישראל

מה קורה אחרי הלימודים? יש עבודה בתחום הזה?..

התשובה לכך מאד פשוטה: כן. יש הרבה עבודה בתחום. באופן אישי אני יכולה לומר, שלתחושתי יש עדיין יותר ביקוש למנתחי/ות התנהגות בישראל מאשר היצע. כנ”ל לגבי תרפיסטים/ות/מטפלים התנהגותיים. ישנה עליה במספר המסגרות הטיפוליות-חינוכיות הכוללות מנתחי התנהגות, עלייה במספר האבחונים ובמודעות לטיפול ההתנהגותי.

יחד עם זאת, חשוב לזכור: על מנת לבנות לך קריירה מספקת כמנתח/ת התנהגות יהיה עליך לעשות בחירות נכונות ולהשקיע זמן וחשיבה בבניית דרכך המקצועית, החל מרגע סיום הלימודים (ואף במהלכם) וגם בהמשך הדרך. אבל זה כמו בכל מקצוע אחר…גם רומא לא נבנתה ביום אחד.