התפתחות הילד מתרחשת בשלבים לפי גילאים, בכל שלב התפתחותי הילד רוכש מיומנויות וכישורים מורכבים יותר המשמשים אותו בחיי היום יום. ילדים בגיל הרך מתפתחים בקצב שונה ובאופן שונה, אך עדיין, ההתפתחות נחשבת תקינה כל עוד הילדים רוכשים את אבני הדרך הבסיסיות להתפתחות. מהן אבני הדרך הללו ואיך יודעים שיש בעיה? יש כמה סימנים מוקדמים המעידים על עיכוב או שיבוש בהתפתחות הילד בגיל הרך ועשויים להעיד על לקות התפתחותית או אוטיזם. אם חלק מהסימנים הללו מוכרים לכם כהורים ואתם מזהים אותם אצל ילדכם- כדאי לפנות להמשך בירור אצל רופא הילדים ולא לחכות שהדברים יסתדרו לבד. התערבות וטיפול בגיל הרך עוזרים לילד לצמצם פערים התפתחותיים לרכוש את אבני הדרך החשובות להמשך חייו.

סימנים לאוטיזם

אלו הם המאפיינים העיקריים שחשוב שהורים יכירו ועשויים להעיד על עיכוב בהתפתחות ואוטיזם בגיל הרך:

  • קשר עין חסר או חלקי– פעוט שאינו יוצר קשר עין ולא מסתכל על ההורים או על אנשים נוספים המוכרים לו בסביבה הקרובה כמו סבא וסבתא, אחים, מטפלת או גננת. לעתים נראה פעוטות שלא מפנים את ראשם לכוון קולות וצלילים, ולכן רופא הילדים יפנה את ההורים קודם כל לבדיקת שמיעה לילד ורק לאחר מכן, במידה ותוצאות הבדיקה תקינות יפנה את הילד לאבחון אוטיזם.
  • חוסר תגובה לאנשים– פעוט שאינו מגיב להוראות פשוטות או מגיב רק לחלק מההוראות ונראה כאילו אינו מבין את הנאמר לו או לחלופין כאילו לא שומע כשמדברים איתו או לא מתעניין במה שאומרים לו. למשל- אינו מגיב לפניות פשוטות כמו “תן לי חיבוק”, “בוא אלי”, לא מגיב לקריאה בשמו, לא מגיב לאמירה: “תראה!”. לעתים נראה פעוטות שממשיכים ללכת או לעסוק במשהו אחר כשמדברים איתם.
  • לא משחק כמו ילדים אחרים– פעוט שאינו מגלה עניין בצעצועים רגילים שילדים בגילו משחקים בהם ואינו ניגש לשחק במשחקים שיש בבית ואף מתקשה לשחק במשחקים פשוטים יחד עם ההורים, למשל בצעצועי השחלות כמו מגדל טבעות, בנייה בקוביות, הרכבת פאזלים ועוד. לעתים נראה פעוטות שכן ניגשים למשחקים מסוימים אך לא יודעים איך לתפעל אותם או מבצעים את אותה פעולה בודדת שוב ושוב והמשחק אינו מתפתח, למשל- לסובב חלקים של פאזל במקום להרכיב אותו, לנקוש בצעצועים במקום לשחק איתם. חלק מהפעוטות כן משחקים במשחקים אך מתקשים להתמיד לאורך זמן וקופצים ממשחק למשחק מבלי שסיימו לשחק עד הסוף.
  • התנהגויות סנסוריות חריגות– גריה עצמית- אצל חלק מהילדים נראה התנהגויות גרייה עצמית המהוות התנהגויות טקסיות על בסיס סנסורי שהילד מבצע שוב ושוב, ללא סיבה שנראית לעין. למשל- ריצה ממקום למקום בלי הפסקה, הליכה על קצות האצבעות, נפנופי ידיים או מתיחת אצבעות, פתיחה וסגירה של ארונות ודלתות שוב ושוב, רצון להסתכל מקרוב על חפצים שמסתובבים וזזים כמו מאוורר, מעלית. חלק מהילדים יעשו לפעמים פרצופים שנראים “מוזר” וכוללים כווץ עיניים או מבט הצידה.
  • קושי בהדדיות – פעוטות המעדיפים רוב הזמן (או חלק מהזמן) להתרחק מניסיונות של אחרים ליצור איתם אינטראקציה ולהיות עם עצמם או להתמקד בחפצים במקום באינטראקציה עם אנשים. לא נהנים מקרבה של האחר, נרתעים ממגע או מניסיונות לשחק או לדבר איתם.
  • אינטראקציות עם ילדים ועניין בבני הגיל– חלק מהפעוטות לא יגלו בכלל עניין בבני גילם ולא יחפשו את חברתם אלא יעדיפו להיות לבד או בחברת מבוגרים. פעוטות אחרים יכולים לנסות להתקרב לילדים אחרים אבל לא ידעו איך לשחק איתם או איך ליצור איתם אינטראקציה ולא יתפתח משחק משותף.
  • יכולת חיקוי חברתי– אחד מסימני האזהרה בגילאים המאד צעירים (סביב גילאי שנה) הוא לקות בחיקוי האחר- פעוט שאינו מגלה עניין באחר או מסתכל אך אינו מחקה ילדים אחרים או את ההורים, אינו מנסה לחזור על תנועות וקולות בולטים ומעניינים שעושים ילדים או מבוגרים סביבו. לדוגמא- פעוט בגיל הרך שרואה לידו ילדים קופצים בהתלהבות או מוחאים כפיים- ינסה לחקות אותם ולעשות אותו הדבר. דוגמא נוספת ליכולת חיקוי לקויה מתבטאת בקושי להשתתף בשירי ילדים מוכרים ולבצע את התנועות בשיר ביחד עם מבוגר או עם הילדים האחרים בגן.
  • תקשורת עם האחר– עוד לפני שפעוטות בגיל הרך מתחילים לדבר הם מסוגלים לתקשר עם סביבתם בדרכים שונות. התקשורת בגילאים הללו כוללת בקשות פשוטות של הילד מההורים או מהדמויות המטפלות בו, בעיקר בקשות למילוי צרכים בסיסיים, למשל- ילד ששולח יד לכוון חפץ מראה על כך שהוא מעוניין לקבל את החפץ, ילד שמסתכל ומחייך להורה- מראה על רצון לאינטראקציה ולתשומת לב. בנוסף, פעוטות משתמשים במחוות הכוללות תנועות וסימנים פשוטים (ג’סטות) על מנת להביע את עצמם ולתקשר עם סביבתם, למשל- מסמנים בי בי, שולחים ידיים למעלה כדי שהמבוגר ירים אותם, מהנהנים בראש ל”כן/לא” וכו’. בכך הם יוצרים מעגלי תקשורת ראשוניים ואינטראקציות פשוטות עם אנשים בסביבתם. אחד הסימנים המוקדמים לאוטיזם מתבטא בתקשורת לקויה של הפעוט עם סביבתו: פעוטות שאינם יוזמים תקשורת עם האחר, לא באמצעות דיבור ולא ע”י שימוש בסימנים, אין להם ג’סטות או שהם בעלי מגוון ג’סטות מצומצם בלבד ואינם מסמנים לאחר מה הם רוצים.
  • עיכוב בהתפתחות השפה– חלק מהפעוטות בגיל הרך יהיו מעוכבים שפתית, ללא התחלה של דיבור או שהדיבור לא יהיה תואם לגילם. למשל, ילד בן שנתיים שאינו מצרף 2 מלים אלא מדבר במילה אחת. או- פעוט בגיל שנה שאינו משמיע קולות וצלילים, אינו ממלמל ואין התחלה של מלים ראשונות או חלקי מלים.

הורים לפעוטות בגיל הרך עשויים לשים לב לחלק מהסימנים הללו ולשאול את עצמם אם הכל תקין מבחינת התפתחותו של הילד, מה מההתנהגויות שלו נחשב תקין ומה מעיד על בעיה ומהווה סימן אזהרה לעיכוב התפתחותי או לקות. אם ראיתם את המאפיינים הללו אצל ילדכם- לא כדאי לחכות אלא לפנות לרופא משפחה ולבקש הפניה להתפתחות הילד ולאבחון מסודר.

חשוב לדעת! מחקרים מראים על כך שישנו חלון הזדמנויות קריטי לטיפול והתקדמות משמעותית בגיל הרך, תקופה בה המוח גמיש והלמידה מתרחשת במהירות ובקלות יחסית.

לכתבה בנושא סימנים מוקדמים לאיתור אוטיזם בגיל שנתיים