אבחון אוטיזם בילדים מתבצע על סמך קיומם של מספר קריטריונים הקשורים בתקשורת ואינטראקציה חברתית בצרוף דפוסי התנהגות מסוימים המאפיינים את המאובחנים. רמת התפקוד של המאובחן מושפעת מכמות התסמינים, צורת הביטוי שלהם ומידת החומרה והיא משתנה מאדם לאדם, כאשר בעבר היה נהוג לסווג את רמות תפקוד לתפקוד גבוה או תפקוד נמוך, כיום מקובל לסווג לפי מידת התמיכה לה זקוק האדם: קיימות 3 דרגות תמיכה (החל מ”דורש תמיכה” ועד ל”דורש תמיכה משמעותית מאד”). מי שיש לו יותר קשיים ופערים וזקוק לתמיכה רבה יותר מאופיין בתפקוד נמוך יותר מאשר מי שיש לו פחות קושי וזקוק לתמיכה מועטה יותר. חשוב לדעת כי רמת התפקוד ומידת התמיכה הנדרשת יכולות להשתנות באופן משמעותי עם הגיל וקבלת טיפול מותאם.

מאפיינים של אוטיזם בתפקוד גבוה

ילדים המאובחנים עם אוטיזם מאופיינים מתנהלים על רצף של תפקודים. אף על פי כן, ניתן לראות מספר מאפיינים משותפים לילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה:

שפה ותקשורת – מבחינה שפתית לרוב מדובר בילדים בעלי יכולת הפקת שפה, עם הבנה של הנאמר להם. בפן התקשורתי, ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה עושים שימוש בג’סטות ומראים כוונות תקשורתיות כלפי האחר (יוזמה ותגובה), אם כי לעתים איכות וכמות היוזמות התקשורתיות תהיה נמוכה יותר בהשוואה לבני גילם.

חברתיות ומשחק- ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה לרוב יהיו בעלי רפרטואר כלשהו של משחק, כלומר- יביעו ענין במשחקים מסוימים ויידעו כיצד לתפעל אותם ולשחק עצמאית. בנוסף, הם יראו רצון לקשר עם האחר ומוטיבציה חברתית למשחק עם בני גילם, אם כי לעתים לא יידעו כיצד ליצור את הקשר, לשמר אותו או להבין את הניואנסים החברתיים.

קוגניציה- לרוב לא תהיה פגיעה בפן הקוגניטיבי, כלומר- תהיה לילד את היכולת ללמד עצמאית מהסביבה ולהבין מושגים ותכנים בדומה לבני גילו. לעתים יתכנו פערים מסוימים בידע עולם אך במקרים אחרים יתכנו יכולות קוגניטיביות מעל הממוצע.

מאפיינים נלווים של הלקות עשויים להופיע גם אצל ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, ללא קשר לרמת התפקוד. למשל קשיי ויסות חושי או ויסות רגשי, קשיי קשב וריכוז, רמת מוסחות גבוהה, תנועתיות גבוהה וכדומה.

טיפול באוטיזם בתפקוד גבוה

על מנת להעניק לילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה את סל הכלים שהוא זקוק לו כדי להשתלב בעולם מומלץ לתפור חליפה טיפולית בהתאם לצרכיו האישיים. כדאי לוודא כי תכנית הטיפול של ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה תקיף את הנושאים הרלוונטיים מבין התחומים הבאים:

  • שילוב והשתלבות- הסביבה המיטבית עבור ילדים רבים עם אוטיזם בתפקוד גבוה היא סביבה המשלבת בינם לבין ילדים בני גילם בהתפתחות תקינה, אז יכולים הילדים המשולבים לקבל מודל מבני גילם ולתרגל מיומנויות חברתיות בתוך הסביבה בה הם פועלים. למידה פעילה כזו תביא לתוצאות טובות יותר מאשר למידה תיאורטית בלבד. סביבת השילוב האידיאלית עבור ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה תהיה במסגרת החינוכית (למשל שילוב בגן רגיל). סביבות נוספות יכולות להיות בחוג אחה”צ, מקומות בקהילה (למשל בגינה, קניון, גימבורי, הצגה וכו’). לשם השתלבות מיטבית של הילד מומלץ להיעזר במנחת שילוב שתבנה תכנית שילוב מוגדרת עם מטרות אישיות לילד המשולב ותיתן כלים להורים וגם למשלבת כיצד לסייע לילד בסביבות השונות. לקריאה נוספת בנושא שילוב ילדים עם אוטיזם
  • למידה חברתית- לילדים בתפקוד גבוה בד”כ לא יהיו פערים משמעותיים בתחומי ההתפתחות (שפה, קוגניציה וכו’). יחד עם זאת, מהות הלקות הנה בתחום החברתי, שם ניתן לראות את השונות ולעתים את החוסרים במיומנויות החברתיות בקרב ילדים בתפקוד גבוה. כדאי למפות את יכולותיו וקשייו החברתיים של הילד בהתאם לגיל ולסביבה בה הוא חי, לדוג’ לבדוק את יכולתו לפתרון בעיות עצמאי במצבים חברתיים, יכולת לקחת פרספקטיבה של האחר, אמפטיה כלפי האחר, היכולת להיות אסרטיבי ולהגן על עצמו במצבים הרלוונטיים, היכולת לשיח הדדי ולקיחת תורות בשיח, פרגמטיקה של שפה (שימוש בשפה בהקשרים חברתיים-תקשורתיים) ועוד.
  • פערים התפתחותיים- במידה ובכל זאת ישנם פערים באחד מתחומי ההתפתחות, למשל חוסרים בידע עולם או תחומי עניין צרים (לא תמיד קיימים פערים כאלה בקרב ילדים בתפקוד גבוה אך לפעמים כן) מומלץ למפות את הקשיים ולתגבר את הילד ולהקנות את המיומנויות החסרות על מנת לאפשר לו את הכלים הדרושים להשתלב בעולם סביבו.
  • בתחום הרגשי- כדאי לבחון האם ישנם קשיים בתחום הוויסות הרגשי או הבנת רגשות על עצמי ועל האחר. לעתים עשויים להופיע קשיים גם בתחום הדימוי העצמי ובטחון עצמי.
  • מודעות ללקות- לפי עדויות של אוטיסטים בוגרים נראה כי חשיפת הילד ללקות והסבר אודות אוטיזם מטיבים עם הילד. ניתן להיעזר באיש מקצוע לצורך התהליך (פסיכולוג מומחה באוטיזם) וכמובן להתאים את המידע לגילו של הילד ולמידת ההבנה שלו.
  • עבודה עם הסביבה- הדרכת הורים והדרכת צוותים חינוכיים חשובה מאין כמוה. ככל שרמת התפקוד של הילד גבוהה יותר כך קשה יותר להבין מהם הקשיים שלו ובמה הוא זקוק לעזרה ולהתאמות. בנוסף, לעתים יעלו סימני שאלה האם הילד “עושה דווקא?” או האם ההתנהגות מתאימה לגילו או קשורה לאוטיזם? הדרכה מקצועית ועבודה עם הסביבה בה חי ופועל הילד חשובה ביותר ויותר לסייע לקדם את השתלבותו בסביבה ואת איכות חייו וחיי משפחתו.
חשוב לזכור, ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה הם בעלי פוטנציאל לחיות חיים מספקים ומלאים, למשל להתחתן, להתנדב לצבא, לפתח קריירה ולרכוש חברים!