האם לשלב את הילד כבר בגן או לחכות לבית הספר?

ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל הרך יכולים להיתרם משמעותית משילוב במסגרת גן רגיל, כך מצד אחד הם נחשפים לדפוסי תקשורת וחברתיות של בני גילם בהתפתחות תקינה ולתכני לימוד מעשירים ופעילויות תואמות גיל, ומצד שני הם זכאים לקבלת סיוע אישי ומשלבת שמלווה אותם בגן לאורך היום.

  מתי כדאי להתחיל שילוב ילד אוטיסט בגן רגיל?

לא לכל ילד אוטיסט מתאים שילוב, אבל יש ילדים שזו הבחירה הנכונה עבורם ועבור משפחתם! חלק מהילדים שאובחנו עם אוטיזם הם אמנם בעלי עיכוב התפתחותי אבל מסוגלים לתקשורת עם האחר ובעלי מוטיבציה חברתית גבוהה, יכולת חיקוי ועצמאות ביום יום. ילדים כאלה יכולים להיתרם, ללמד ולהתפתח משמעותית כאשר הם משולבים בגן רגיל עם ליווי מתאים, לעתים יותר מאשר בגן תקשורת.

כיום במסגרות חינוך מיוחד המיועדות לילדים עם קושי חברתי (גנים ומעונות תקשורת) יש מספר מצומצם מאד של ילדים (8 ילדים בגן) עם קשת רחבה של תפקודים ולכן במסגרות הללו עשויים להיות פחות מודלים לתקשורת, משחק וחברתיות ופחות הזדמנויות ליצירת קשרים ואינטראקציות עם בני הגיל עבור ילדים שזקוקים לכך.

הידעת?! מחקרים בתחום השילוב מצאו שתהליך של שילוב מותאם ומקצועי משפר את תפקוד הילדים המשולבים

עבור משפחות שבוחרות לשלב בגן רגיל מומלץ להתחיל בתהליך השילוב כמה שיותר מוקדם, ואפילו בגילאי מעון, מאשר להמתין עד לגילאי ב”ס או גילאים בוגרים יותר.

יש לכך מספר סיבות:

  1. קל יותר לשלב ילד אוטיסט בגן רגיל בגיל צעיר – ככל שהילד המאובחן צעיר יותר, כך קל לו ללמד מיומנויות והתנהגויות חדשות ולהסתגל לסביבות מגוונות.
  2. קל יותר לעבוד עם הסביבה בגילאים הצעירים- ככל שגיל הילדים במסגרת הרגילה צעיר יותר, כך גם הם מגלים גמישות רבה יותר לשילוב ומקבלים את הילד המשולב בטבעיות וכחלק מהם.
  3. הילדים צומחים יחד כקבוצה- ככל שמתחילים לשלב בגילאים צעירים יותר כך מאפשרים לילד המשולב תהליך מתמשך שבו הוא יכול לפתח ביטחון והכרות עם החברים במסגרת, לצמוח יחד איתם ולעבור למסגרות הבאות משנה לשנה ביחד עם החברים שרכש והדמויות המוכרות לו ומכירות אותו.
  4. צבירת פערים בתחום החברתי- שנות הגן הן השנים בהם ילדים מתנסים ומפתחים את הבסיס לעולמם החברתי. במסגרות החינוך הרגיל ניתן לראות בגילאים אלה התפתחות של מיומנויות פרו חברתיות, התפתחות מדורגת בתחום המשחק, נוצרות חברויות, קבוצות שייכות וכו’, כך זוכה הילד המשולב להיחשף, להתנסות ולקבל תווך אישי שמסייע לו להתפתח בתחומים הללו יחד עם חבריו לגן. לעומת זאת, בגני תקשורת הילדים בעלי עיכוב או שיבוש בתחום החברתי-תקשורתי ולכן לעתים קרובות לא עוברים את אותם שלבי התפתחות חברתית ואין בגן מספיק פרטנרים המספקים מודלים לחברתיות. התחלת שילוב בגיל בוגר, למשל בגילאי ב”ס, עשויה להיות מאתגרת לילדים שהגיעו מהחממה של החינוך המיוחד בשנות הגן וצברו פערים בתחום החברתי. המעבר החד למסגרת גדולה הכוללת עשרות ילדים בהתפתחות תקינה עם עולם חברתי עשיר, הבנה חברתית מפותחת והרבה ידע שנרכש לאורך השנים – עשויי להדגיש את הפערים של הילד המשולב ולהקשות עליו.

לסיכום, בניגוד לעמדה הרווחת בקרב חלק מההורים ואנשי המקצוע, שילוב ילד אוטיסט בגן רגיל בגילאים הצעירים ואפילו בגיל הרך/גילאי מעון יכול לתרום משמעותית להתפתחותו של הילד המשולב ולצמצום פערים בתחום החברתי- תקשורתי מול בני הגיל. ולא לשכוח לדאוג לליווי מקצועי והנחיית השילוב על ידי מנתחת התנהגות לילדים מומחית בשילוב בגיל הרך שתסייע באיתור משלבת מתאימה. מהו הסוד לשילוב מוצלח?